maanantai 7. tammikuuta 2013

Painonpudotusta menttaalikantilta

Mä olen laihisprosessini aikana ja sen jälkeen kertonut ihmisille tavasta miten olen tehnyt sen ja yrittänyt kannustaa niitä, jotka painoaan ovat alkaneet karistamaan.  Tämä juttu kertoo siitä, mitä voi olla laihdutusoperaation takana.

Se että aloittaa laihduttamiseen on suuri juttu. Ja sinä joka siinä vieressä olet, niin nyt pois näsäviisaus. Se on suuri juttu. Sitä ei tajua ellei itse aloita moista. Varsinkin kun ylipainoon liittyy monesty syömishäiriöitä ja tunne-elämän häiriöitä. Mä oon ajatellut monesti laihduttavani, varsinaisesti se päätös vaan jäi. Aloittaminen on ihan halavatun vaikeaa. Homma kusee monesti niin monesta suuntaa ettei jotenkin pysty. Siihen tarvii vaan jonkun hyvän kannustimen. TODELLA hyvän kannustimen. Mulla se oli sellainen elämän ja kuoleman- tapaus. No ei ihan mutta melkein. Siis tarvitsin ison sysäyksen.

Valmistaudu terroriin: Sulle tullaan tarjoamaan: "Syö nyt, ota nyt, ei yhteen pullaan kuole..." Kuolee siihen. Se laihis. Se vaan kuolee, jos olet alunperin päättänyt ettei yhtään.  Mulle oli tiukka 3kk jonka jälkeen sallin kerran kuussa "herkkupäivän". Eikä siis karkkia pussi, mutta jotain hyvää. Pala tavallista pitsaa, kebabrulla. Jotain spesiaalia. Mutta siis ei napaa täyteen.

Kitukuurit: En tykkää. Olen aiemmin nälässä "laihduttanut". Tuli tuplana takaisin. Opettele syömään oikein. Niin että se on sun elämäntapa ja tulee pysymään. Ole tyytyväinen.

Liikunta: En ole ollut liikkuvainen. En harrasta. Liikunta on hyväksi. Tiedän. Niille jotka aloittaa liikunnan good for you. Itse hoidin laihiksen normitavalla. Syömällä. Ja vähemmän kuin kuluttaa. Sehän se..

Tekosyyt: Huono juttu. Luvatut asiat pitää pitää. Varsinkin itselle. Älä aseta itsellesi liian suuria tavoitteita. Älä hätäile. Omaan tahtiin. Älä vertaile itseäsi ja painonpudotusta muihin. Aseta itse omat tavoitteesi. Niistä älä tingi. Jos menee paremmin kuin kuvittelit, se luo lisäuskoa, lisämotivaatiota ja itsetuntoa.

Valmiit vastaukset: Niitä ei ole. "Anna lista mitä söit" on tuttu kysymys mulle. En anna. Voin kertoa mitä oon suurinpiirtein syönyt, mutten voi kertoa kuinka paljon, monenko aikaan, mitä tein päivällä, montako askelta otin, kuinka pitkä päivä oli jne. Mä oon itse kokeillut itse mikä toimi mulla. Se ei välttämättä toimi toisella. Ole valmis tekemään myös pohjustustöitä. Paino saattaa jumittaa. Se on normaalia. Älä lannistu!

Harhaluulot: Kun on pudottanut painoa elämä on auvoista ja ihanaa. Itsetunto kohdillaan ja sitärataa. Väärin. Painonpudotus ei takaa sitä. Toki on kivempaa ostaa esim vaatteita koossa 38  kuin 48. On se vaan jännää. Mutta korvien väliin pelkkä painonpudotus ei tervehdyttävällä tavalla välttämättä vaikuta. Ne sun vanhat syömistavat puskee päälle. Mä tappelen niitten kanssa koko ajan. Pää on ihan yhtä sekaisin kuin ennenkin. No miinus se että ostan suht normikokoista vaatetta. Mutta muuten olen ihan sama Tina kuin ennenkin.

Elämäntarinaa luvassa myös KG-lehdessä.


Peeäs: Jos minäkin, niin sinäkin! Ihan sitten varmasti!


T:  Ex- selkärangaton

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti